ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Цветан Цветански: Децата на Балканите осъзнават ценностите, но считат, че има пропаст между тях | ||||||
| ||||||
Инструментите, чрез които се формира такава идентичност, са контролът върху етногенезиса, езика, територията и върху героите, обясни той. "Инструментариумът на историята е общ на всички и много трудно би могла определена държава да абдикира. Опитът да се разоръжи историята означава всички да се разоръжат“, коментира Цветански. Той разказа за проекта на Центъра за образователни инициативи, наречен условно "Образът на другия“. Изследването има за цел да проучи възприятията на младите хора, живеещи в шест балкански държави – България, Гърция, Македония, Румъния, Сърбия и Турция, относно Балканите и Европейския съюз. То има три изследователски направления – анализ на учебните програми и учебниците, проиграване на ролеви ситуации и анкетно проучване. "Анализът на програмите и учебниците беше необходим, за да може въз основа на това да се пристъпи към следваща стъпка, т.е. да се създаде един наръчник, който да идентифицира проблемите и който през педагогически модели да заложи на определени методи – учене чрез преживяване или чрез правене, различни нови ролеви ситуации, чрез които да могат да бъдат обучени младежи в последствие“, обясни председателят на УС на Центъра за образователни инициативи. Анализът на учебното съдържание е показал етноцентричност в турските и гръцките учебници. "Това означава, че делът на националната история е по-голям и тя доминира дори когато говорим за отношенията в региона. В гръцките учебници, ако присъстват "другите“, те присъстват през Османската империя. За България и Сърбия се говори най-вече през ІХ и Х век и малко през ХІІІ и ХІV век от гледна точка на културната мисия на Византия в тези държави“, даде пример той. Цветански посочи, че според македонските участници учебниците им са балансирани, има баланс между националната и световната история. "Не получих информация специално за македонските учебници по история за това дали има конфликт със съседни държави, те не говорят за това нещо“, отбеляза гостът. Ролевите игри – "Да подредиш Европа“ и "Да пренапишем историята“, са показали как младите хора виждат Европа и мястото си в този пъзел. "Тук се очертаха три подхода. Единият беше евроцентричният, вторият подход беше географски, а третият беше при по-големите младежи – ценностен. При всички беше интересно това, че националните символи много трудно биваха разделяни“, поясни Цветански. Анкетата сред близо 800 участници показва, че децата много добре осъзнават ценностите – национални, регионални и европейски, но считат, че има дупка, пропаст, бариера между тях. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg
©2009 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: