
ЗАРЕЖДАНЕ...
Да му мислят некоректните бизнесмени: НАП ще бърка директно в счетоводните системи на фирмите | ||||||
| ||||||
Стандартният одитен файл за данъчни цели (SAF-T) е международен стандарт за електронен обмен на данни между данъкоплатците и данъчните органи, разработен от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР), към която България иска да се присъедини. Стандартът е водещ модел за подаване на счетоводна информация в развитите данъчни администрации и е въведен в Литва, Норвегия, Португалия, Румъния, Полша, Испания, Франция, аргументираха се от Министерството на финансите. В момента данъчните получават от фирмите регулярно огромен обем данъчна и осигурителна информация. Проблемът е, че само на база данъчни декларации и финансови отчети не могат да се направят изводи дали фирмата отчита всичко коректно, или си "спестява" част от данъчните и осигурителните задължения. До реалните данни данъчните инспектори стигат едва при проверка или ревизия на фирмата, когато се изискват договори, фактури, оборотни ведомости и т. н. Проверки и ревизии обаче се правят на сравнително малък процент от фирмите всяка година, което значи, че повечето дружества са отвъд възможностите на НАП за по-детайлен контрол. Това обаче ще се промени, ако се въведе стандартният одитен файл за данъчни цели, защото той предполага автоматично извличане на счетоводни и търговски данни от счетоводните софтуери и бизнес системите на компаниите. На пръв прочит това не би трябвало сериозно да затрудни бизнеса, защото мярката е насочена към фирми, които и без това са длъжни да водят счетоводство. Предвижда се първоначално стандартен одитен файл да подават големите данъкоплатци, а на следващи етапи - и средните данъкоплатци, малките предприятия и микропредприятията. "Доколкото форматът на файла предполага автоматизирано извличане и подаване на счетоводните данни, които вече съществуват при определени субекти, въвеждането на задължение за тях да подават тази информация в унифициран формат към данъчната администрация би се възприело като последователен подход от страна на националния законодател", твърдят от МФ. Опитът с подобни реформи у нас обаче обичайно е свързан със сериозен хаос, в който е трудно да се отграничат реалните чиновнически недомислици от тежкия лобистки натиск на сиви бизнесмени. Целта на НАП е не толкова да тормози бизнеса, колкото да вижда навреме отклонения и възможни рискове, които да бъдат комуникирани с компаниите и своевременно отстранявани, което ще стимулира доброволното спазване на задълженията, аргументира се финансовото министерство. Другите мерки на кабинета за борба със сивата икономика, заложени в проекта на Бюджет 2025, са: – Усъвършенстване на фискалния контрол и предварителното деклариране при движение на стоки с висок фискален риск чрез обмен на информация от камерите и кантарите по пътищата за превозните средства между Агенция "Пътна инфраструктура" и НАП. – Изсветляване на сивата икономика в областта на горивата - лимитиране на възможността неполучени на бензиностанциите касови бележки да се използват за предоставяне на други субекти с цел издаване на фактури, по които да се приспада неправомерно данъчен кредит по ДДС. – Разширяване на обхвата на определението за "трудови правоотношения", с което да се постигне по-голяма данъчна прозрачност относно доходите и дължимите данъци и задължителни осигурителни вноски с оглед равнопоставеност на работещите по трудово правоотношение. – Усъвършенстване на законодателството, свързано с трансферното ценообразуване и сделките между свързани лица съобразно международните стандарти на ОИСР. – Задължително електронно фактуриране от всички регистрирани по Закона за ДДС лица извършващи трансгранични доставки, в срок до 01.07.2030 г., и за национални доставки. Министерството на финансите е остойностило за 2025 г. повечето нови приходни мерки, които се отразяват на бюджета на начислена основа: – Увеличение на максималния осигурителен доход на 4130 лв. от 1 април: +226 млн. лв. – Приходи от данъци в резултат на увеличението на максималния осигурителен доход: -11.9 млн. лв. – Вдигане на акцизите на тютюна и тютюневите изделия: +203 млн. лв. – Допълнителен ДДС от вдигането на акцизите върху тютюна и тютюневите изделия: +49 млн. лв. – Отпадане на намалената на 9% ставка на ДДС за фитнеси, туристически услуги, ресторанти и кетъринг: +371 млн. лв. – Отпадане на намалената на 0% ставка на хляба и брашното: +93 млн. лв. – Промяна на политиката по дивидентите: +1.1 млрд. лв. – Мерки за борба със сивата икономика, прането на пари и данъчните измами: +501 млн. лв. – Изсветляване на сивата икономика при горивата: +200 млн. лв. – Оптимизиране на анализа на просрочените задължения - регламентиране на праг на същественост за задълженията на едно лице, под който да не се образува изпълнително дело за събирането им: +189 млн. лв. – Допълнителни приходи от оперирането на ТОЛ системата: +211 млн. лв. – Програми за смекчаване на икономическите последици от нестабилността на цените на електрическата енергия и природния газ: -556 млн. лв. |
Още по темата: | общо новини по темата: 547 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/92 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg