ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Доц. Маргарита Бакрачева: Шопинг терапията има положителен ефект, но може да се превърне в зависимост | ||||||
| ||||||
Доц. Бакрачева, продължаваме темата за черния петък, и в месеца, в който е той Ви питам: какви са вашите наблюдения, виждате ли ненужно пазаруване и излишно харчене на пари? Това е тема, която присъства и като лично преживяване, тема на изследвания, които се провеждат. Това, което стои в основата на мотивацията, е да получа нещо. Това, което се разглежда - фактори, които стимулират потребителското поведение, е, че има някакъв времеви диапазон, има ограничено количество, има усещането за полза – има няколко фактора, които стимулират по-високата степен на интерес. И изследванията, които традиционно показват, че често след направена покупка идва пък моментът на размисъл: трябваше ли да го правя, това не е нещо, което ми трябва. Това, което можем да направи във всяка една ситуация всеки един от нас, е да взема решенията си в някаква рамка. Няма как да избегнем тези залитания или както ги определяме като когнитивни грешки. Така че това, което можем да направим, е да си даваме повече сметка рационално. Рационалното е това, което на практика ни спасява и от това, което е доказано и установено, да не правим подобни импулсивни покупки и реакции, когато става въпрос за нещо голямо – купуваме си кола или почивка за следващата година, или апартамент – там не се задействат всички тези механизми. Вече ако искаме да се предпазим и на ежедневно ниво – трябва повече рационален избор, това е нещо, което може да ни спести някои негативи след това или връщане на продуктите. За тези маркетингови похвати, за които споменахте, които са от типа на: ограничено количество, само сега, този времеви диапазон, това ли всъщност кара хората да купуват стоки, които не са им нужни? Тоест, защо те са склонни да го правят, само заради цената ли? Ами цената е един много водещ фактор, плюс това, че вече е като модел. Знаем кога се правят особено тези традиционни коледни и великденски намаления, така че очакването и търсенето, отлагането на някоя покупка вече е и като със специфична предварителна нагласа. Тъй като живеем в условия на криза, тези модели в потребителското поведение се промениха в европейски и в глобален мащаб - "какво правя, така че да не се лиша от нещата, които искам, къде са компромисите“. Последните изследвания на потребителското поведение бяха на секторите спрямо доходите – от какво се лишават тези, които имат по-малко или повече доходи, къде е компромисът с марката, която ползвам, за да не намалят нещата, които си купувам или в друга някоя друга линия: не се отказвам от марката, но намалявам честотата. Общата, конкретната рамка, и поведението, което си е традиционно, и мотивите, които ни водят, в съвкупност определят спонтанни, импулсивни решения какво да купим. Във всички случаи, в които има рационалния избор на проверка, сравнение, очакване, тогава обикновено няма разочарование след това, когато са планирани покупките. Всички сме чували твърдението, че пазаруването помага чисто психологически за това, когато човек е разстроен, когато има нужда да разнообрази. Съществува ли наистина т.нар. "шопинг терапия“? И помага ли? Във всички случаи има положителен ефект, когато е свързана с това очакване. Обикновено когато говорим за шопинг терапия, тя е като компенсация: не си давам сметка, но имам усещането, че нямам контрол върху живота си и не се подреждат нещата така, както ми се иска, и отивам и компенсирам по този начин. Купувам едно, второ, трето, и после вече, тъй като в основата е компенсаторно поведение, то няма как да удовлетвори една по-голяма потребност. Но шопингът, когато е целенасочен, когато е като някаква награда и тази награда е свързана с какво ще направя: подарък за себе си или подарък за мой близък, тогава може да има само положителен ефект, тъй като е осъзнато. Винаги дисбалансът идва, когато няма връзка с импулса, импулсът и мотивите остават неосъзнавани и служат по някакъв начин да избягаме от неудовлетвореността. Същото е, ако ние осъзнаем и независимо какво действие предприемем, но ако го направим по осъзнат начин, то няма как да не доведе до положителен ефект, тъй като сме го избрали. Може да не е най-доброто за някой друг отстрани, но ние сме го избрали като най-доброто решение за себе си, така че за нас то е работещо. По-високата степен на себеосъзнатост е това, което може да ни поддържа вътрешния баланс и да ни накара да се почувстваме по-удовлетворени. Тоест, можем да кажем, че когато се загуби връзката между импулса и мотивацията, или когато липсват мотивите, тогава пазаруването се превръща в мания и не е здравословно? Това, което е най-опасно, аз направо ще се опитам да го обобщя: кога може нещо да се формира в най-негативен план – когато се превърне в начин на неосъзнат модел на поведение. Всяко едно поведение, което е повтарящо се, и го правим, може да бъде и някаква зависимост. Всяка една зависимост, дали е пазаруване, дали е към тези стандартни зависимости, които познаваме, всяко едно поведение може да се превърне в зависимост, и то става зависимост, когато спрем да си даваме сметка, че автоматично правим едно и също във всяка ситуация, в която се чувстваме неудовлетворени, стресирани, или спираме да търсим и да пробваме други възможни начини. Шопингът например може да стане неконтролиран. И най-негативното е, че продължава, ситуацията остава непроменена – ние не сме внесли някаква реална промяна в живота си, така че да се чувстваме по-добре, продължаваме да правим едно и също, и това води до още по-висока степен на възприемане на стреса. Говорейки за пазаруването, няма как да не отбележим и инфлацията, растящите цени, множеството кризи. Какви са вашите наблюдения, как повлияват те на хората и какво правят гражданите, за да се съхранят в тези условия? Обикновено във всеки един момент решенията, които се правят, зависят и от индивидуалното, и от влиянието на другите. Така че ако не говорим извън рамката на повтарящите модели, много голямо значение има и влиянието, когато някой нещо е казал, авторитетът, откъде идва информацията – проверката, която човек прави, когато взема решения. Така че много често и влиянието на околните е определящо за изборите. Като цяло те, ако ги разделим: изборите и факторите, които определят изборите, са стандартни, вече стана въпрос за срокове, цената, влиянието на цената и каква е ползата, какъв е балансът между влагам и получавам. Обикновено грешките или прибързаността са в следствие на някакъв дискомфорт, който изпитва човек: има две неща, между които трябва да избирам, и понеже искам по-бързо да избера, не ми е приятно да стоя в това положение да нямам решение, започвам да надценявам едното и да подценявам другото, тоест, съкращавам периода на избор. И това се отнася по принцип за решенията, които човек взема не само по отношение на покупките, а и по отношение на вземането на позиция, подкрепата или липсата на подкрепа на информация, доверието като цяло. И поляризирането, което се случва в условията и в ситуациите, през които преминаваме в периода на пандемия, изборът "За“ или "Против“ ваксините, тоест, вече и глобалната рамка, в която сме поставени, също се отразява не само на общата ни нагласа и на начин, по който се усещаме, но и на решенията: по-бързо, по-убедено или по-рационално правим своите избори. Множеството избори, пред които сме изправени, наистина оказват влияние. И за да завършим разговора, отново ще се върна на пазаруването. По отношението на него какви са вашите съвети към потребителите - Как да поставят собствените си граници и бариера кога да спрат? Това, което като обща насока може да ни помогне, особено в неопределеността и негативните неща, които ни заобикалят, е да се питаме: кои са нещата, които зависят и не зависят от мен? Трябва малко по-директната оценка какво може и какво не може. Това е една обща тенденция, която специално нараства в отговор на промените и на кризите, през които преминаваме. В някои случаи може за мен да е: кое е най-доброто за мен в тази ситуация? Колкото по-конкретно се разглежда всяко едно решение и всяка една ситуация, през които преминаваме, толкова по-широка може да бъде и перспективата на осмисляне, и най-вече да бъдат здравословни изборите, които правим – какво не може и какво може, и какво зависи и какво не зависи от мен – това повече ни връща в актуалната ситуация и ни отваря по-ясна перспектива, особено когато възприемаме нещата като независещи от нас и вън от нашия контрол. Страхотни съвети. Сега остава само и да ги приложим, за да видим резултати, за да видим разликата. Много ви благодаря. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Зейн Малик сложи диамантена верижка в памет на Лиъм Пейн
22:57 / 26.11.2024
Това растение е изключително полезно за простатата
22:38 / 27.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg
©2009 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: