ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Доволни ли са работещите в тази напрегната професия? | ||||||
| ||||||
В изследването участваха 4150 учители, родители и заинтересовани. "СО "Подкрепа" целим да проучим ефективността на образователната политика за привличане и задържане на учители, и рейтинга на учителската професия в образователните институции на Република България", пишат до медиите от отганизацията. 90,7% от участващите в анкетата са отговорили, че трудовите възнаграждения, макар и увеличаващи се, не са релевантни на многобройните отговорности и задължения на учителите. Учителската професия е най-натоварваща, често учителите са подложени на бърнаут, затова и "високите“, според анализатори, възнаграждения не са привличащи. Само 6,3% смятат, че възнагражденията са мотивиращи. В КТД за отрасъл "Средно образование“ и партийните програми на ГЕРБ и "Продължаваме промяната“ са заложени ангажименти за учителска заплата, не по-ниска от 125% от СБРЗ за страната. 85% от бенефициентите заявяват, че учителската заплата вече се усеща, с нивото на СБРЗ за страната, поради галопиращата инфлация. И все пак 5,7% смятат, че гарантираната от КТД и партийните програми заплата с ниво 125% над СБРЗ ще бъде достигната. Образователните анализатори упорито твърдят, че утвърдилата се тенденция за повишаване на учителските заплати вече привлича трайно млади учители в образователната система. Полярно на тези твърдения, 81% от участниците в изследването са отговорили, че възнагражденията категорично не компенсират нарастващите задължения и отговорности, и огромното прегаряне. Това пък от своя страна е отблъскващо за младите учители. Средната възраст на учителите в България не се е променила осезателно през последните 5 години. Само 19,5% от участниците са заявили, че в образователната система българските учители имат възможност за кариерно израстване. Останалите обаче са категорични, че вертикалното кариерно развитие (зам.-директор и директор, експерт, началник РУО т.н.) е изключващо за учителите. Наставничеството е поредната формална политика, смятат 71% от респондентите, като само 20% допускат, че наставничеството на учители е ефективно развиваща се политика. Методическата подкрепа на учителите е приоритет във водещите образователни системи. Но 76,4% от анкетираните учители са убедени, че не могат да разчитат на методическа помощ от РУО, защото регионалните управления отдавна са изгубили своя експертен ресурс, с който да изпълняват своята методическа функция. На фундаменталният въпрос, защо сте станали и защо бихте останали учител, учителите са определили, като най-важно "Призванието учител“, а на второ място са наредили устойчивата и повишаваща се заплата. Очевидно, за да се постигне промяна във възрастта на учителите, трябва да се промени отношението на българските институции и общество към професията на учителя. Бенефициентите са подредили по приоритет предложените в анкетата политики, както следва: 31,5% смятат, че учителят трябва да се постави в правилния кръг от пирамидата на педагогическата йерархия: над ученици, родители и неправителствени организации; 29,3% са категорични, че трябва да се възстанови авторитета на учителя – с гаранции от институциите и консенсус в българското общество; С 21,6% е подреден на трето място приоритетът "Гарантиране на автономността, неприкосновеността и опазването на физическото и психическо здраве на учителя и неговата личност“; В дъното на класацията остават: Забрана за оценка на учителския труд въз основа на документи; Минимизиране на реалната и виртуална "бумащина“ в работата на учителя; Усещане за партньорство от РУО и МОН. Синдикат "Образование“ e категоричен, че за добър рейтинг и привличане на млади учители е необходимо: - учителската заплата да стане 150% над СБРЗ за страната, регламентирано в закона за предучилищното и училищно образование; - на започващите учители да им се осигури възможност за хоризонтално и вертикално израстване; - да се утвърди политиката по наставничество, като в процеса се включат, както опитните учители, така и експертите в РУО; - административните институции да се подредят правилно йерархически и да партнират на учителя; - да се работи по отношение превенция на агресията и спазване на училищните правила, което включва и драконовски мерки към родители, които не партнират; - обемът на учебния материал да се намали, но не само на думи; - в учебните програми, да се заложи компетентностния подход, проекто-базираното обучение и повече практика, за да се постигне по-добро качество на образованието и по-високи резултати в PISA, НВО и ДЗИ; - да се намали тежестта на учебниците; - да се прекрати абсурдната реалност началник на РУО, регионални и държавни експерти, да вземат по-ниски заплати от директори на училища; - авторитетът на учителя да спре да бъде спорен. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg
©2009 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: