Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Илин Димитров: Няма как да предлагаме качествен туризъм с необучени служители и сезонни работници
Автор: Цоня Събчева 21:02 / 26.01.2025Коментари (0)706
©
Зимните курорти се развиват много добре и България стои отлично на туристическата карта. Увеличаване на потока на туристите през летния сезон може да стане чрез добра реклама, добра свързаност, достъпност и качество на услугата. Това каза Илин Димитров – секретар на президента на Република България по туризъм и бивш служебен министър на туризма, в предаването "Метроном" на Радио "Фокус".  

Балнео, СПА, медицинският туризмът, както и целогодишният, бележат ръст, допълни той. Статистиката за 2024 г. показва, че месеците януари, февруари и март бележат ръст от над 35% спрямо 2019 г., докато през месеците юни и юли спадът спрямо 2019 г. е 9%, посочи той. Една от причините за това е фактът, че транспортният сектор все още не се е възстановил след COVID кризата. Туризмът е пряко свързан с полетните разписания и чартърните полети към България. "Може би още една-две години ще ни трябват, за да възстановим нивата на чартърите към България. И тук е много важно държавата да е активна и да работи добре с авиопревозвачите. Чужденци в България могат да дойдат по два начина – с автомобили и автобуси или със самолети“, обясни бившият министър на туризма.

Поведението на туристите също се променя, отбеляза той. "Вече се търси съвсем друг вид почивка – дигиталните приложения навлизат, използват се все повече споделени пътувания, използват се абсолютно всички възможности, които новите технологии могат да ни дадат“, допълни Димитров.

Проблемите пред сектора на туризма са много, а липсата на политическа стабилност пречи на разрешаването им, заяви бившият министър на туризма. "Всяко ново правителство има различен подход. Туризмът ни е недофинансиран. Последното вдигане на бюджета е през 2022 г. Нашето министерство разполага с пари за реклама по-малко, отколкото една голяма гимназия. В момента харчим около 17 милиона лева, от които 8-9 милиона са за реклама. Една Гърция примерно разполага с бюджет над 400 милиона лева, а пък Турция – около 350 милиона. Практически ние сме невидими“, посочи Илин Димитров.

Предизвикателствата пред сектора са много. Рекламата не е фокусирана, не предлагаме нови продукти. България е втора в Европа по минерални извори, но няма стратегия за развитие на този вид туризъм, даде пример съветникът на президента по туризъм. Няма как да предлагаме качествен туризъм с необучени служители и сезонно наемане на работници, заяви той. Вносът на работна ръка от трети страни също е силно затруднен заради процедурата по издаване на визи. "Просто са претоварени консулските ни служби. Тази година отново няма да достигат работници“, предупреди Димитров.

Въпреки това, секторът се справя и без подкрепа от страна на държавата, допълни той. "Би било хубаво енергийната ни политика да бъде ясна така, че да може да се бюджетират правилно туристическите пакети. Ранните записвания и сключването на договорите стартират още в края на предишния летен сезон и е много трудно, когато не знаеш колко ще струват енергоносителите, разходите и заплатите, колко ще струва продуктът. Това отново удря по качеството. Българският туризъм трябва да се фокусира върху качествената услуга, за да може да я рекламираме добре“, смята Илин Димитров.

Прекият принос на туризма за БВП е 8%. "Непрекият би трябвало да се умножи по две – това са 16%. Според мен един сектор, който дава 16% от БВП, е приоритетен. Над 12% от всички хора, които работят в България, са заети в сектора. Много трябва да се внимава как се подхожда. Дори да се промени ДДС на 20%, това трябва да стане с пътна карта, с която да се обясни кога ще се промени и как. Трябва да има предвидимост, за да може да имаме някакъв хоризонт, поне една година напред“, подчерта Илин Димитров.

По думите му туристическият бранш се нуждае от обединение. В момента съществуват над 211 браншови организации, посочи той. "Имаме нужда първо бизнесът да се обедини, за да чуем гласа му, за да знаем какво иска. Той е наясно как може да му бъде помогнато. Бизнесът има нужда от спокойствие, от орган, който да говори с властта, и от един хоризонт“, допълни Димитров.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Февруари 2025 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
Виж още:
Актуални теми
Природни стихии
Вторият мандат на Доналд Тръмп
В "Пирогов" спасиха живота на жена след инжектиране с ботокс
Кабинетът "Желязков"
Секретна операция: Задържаха известен диригент за присвояване на много пари
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: