© | | Неотдавна ученици от професионална гимназия в Стара Загора качиха в интернет клип, в който се гаврят със своя преподавателка. Той провокира остри реакции в социалните мрежи, както и проверка на регионалния училищен инспекторат в училището.Самите младежи пък трябваше да пишат обяснения за ролята си в клипа, както и отговор на въпроса "какво наказание трябва да понеса за провинението си". Тази седмица педагогическият съвет на училището трябва да вземе решение за наказанията им.Проблемът обаче е, че в много от българските училища все още не се гледа сериозно на обиди и клевети, които учениците нанасят онлайн на свои връстници или на учителите си. И голяма част от тях отминават безнаказано, въпреки че в училищните правилници има точка, според която учениците могат да бъдат наказвани за обидно поведение спрямо околните. Тя обаче се прилага предимно в случаи, когато обидата е станала очи в очи и на територията на училището. Има обаче и изключения.
Училища започнаха да изключват ученици и заради грозно и обидно поведение в нета спрямо техни съученици и учители. Такъв случай вече е регистриран в 51 СОУ "Елисавета Багряна", разказа директорът му Асен Александров пред "Стандарт".
Ученик е наказан с преместване в друго училище заради качен обиден колаж със снимка на съученичка във Фейсбук. Момчето насложило в мрежата снимката на девойката върху друга фотография на голо тяло. Друг ученик качил клип с обидни жестове към учител, който бил обърнат с гръб към класа пред бялата дъска. И двамата били наказани.
Още няколко тийнейджъри от същото училище са със забележки или предупреждения за преместване заради подобни провинения.
"Смятам, че обидите в социалните мрежи са дори още по-тежки, отколкото нанесените очи в очи, тъй като техни свидетели стават повече хора. Момичето, което бе засегнато по този грозен начин от съученика си, беше стресирано, дори не искаше да идва на училище след станалото, разказа Александров. Самото момче разбрало, че няма шанс да остане в училище, в което всички знаят какво е направил и не възприемат постъпката му като героизъм, и се преместило още преди края на учебната година.
В самото училище има Етичен кодекс за безопасно поведение в интернет, какъвто на други места не съществува. Създаден е преди няколко години, когато социалните мрежи започнаха да присъстват по-активно в живота ни. За да не си мислят децата, че той е само фиктивен и няма никакво значение, в началото на всяка учебна година под него поставят подписа си и ученици, и родители. Кодексът съдържа например забрана да снимаш и публикуваш клипчета, в които има обидно съдържание за учители и ученици. Нямаш право и да качваш снимки или колажи, които уронват достойнството на връстниците и преподавателите ти.
Забранена е и употребата на обидни и агресивни думи в интернет. Децата подписват също, че няма да дават лична информация на непознати в социалната мрежа.
"В началото, когато го направихме, някои от учениците се възпротивиха. Твърдяха, че едва ли не ще ровим в социалните мрежи или ще ги шпионираме. Всъщност няма нищо подобно - засегнатите сами идват да се оплачат пред нас и така бързо става ясно какво се е случило", разказва Александров. Санкциите са с различна тежест според степента на провинението - най-леката от тях е разговор с родителите, който обаче сам по себе си често пъти се оказва доста тежък за потърпевшите тийнейджъри. Има и вариант за наказание със забележка, а трима или четирима са с предупреждение за преместване в друго училище.
На сайта на училището е качена и инструкция по безопасен интернет, която подпомага учителите да обясняват на децата какви права и отговорности в мрежата имат. В 119 СОУ също е имало подобен случай - ученичка, качила свои провокативни снимки в началото на учебната година, е наказана, но не с изключване, а с предупреждение за преместване. Това разказа заместник-министърът на образованието Диян Стаматов, който тогава бе директор на училището. Стаматов посочи, че проблемът с регулацията на поведението в интернет ще бъде решен с влизането в сила на новия училищен закон от първи август. Съгласно него всяко училище трябва да направи свой етичен кодекс, с който да се регламентира и поведението в социалните мрежи.
Всъщност едно проучване от миналата година за агресията в училище показа, че голяма част от нея отдавна се е пренесла в социалните мрежи, но остава неглижирана от училищните ръководства. Част от децата довършват в нета споровете си, започнати в клас, там стават и уговорките за това как да набием някого след училище. Случаите на виртуален тормоз са се удвоили в последната една година. При това се засичат само част от тях, защото никой не докладва на учителите за подобни провинения, ако не са прекалено фрапантни.
"Биг брадър" в МОН и срещу агресията
Една от формите на превенция срещу агресията ще бъде заложена още по време на предстоящата през месец май матура, стана ясно от думи на заместник-министъра Диян Стаматов. Идеята е, че до момента в много училища има видеонаблюдение, но камерите не са вързани в единна мрежа. Част от тях могат да се гледат само от служителите на училището, а други - и в най-близкото РПУ, с което са вързани. Няма обаче възможност самото министерство да получава директна информация какво се случва в училище.
Преди матурите просветното ведомство планира да свърже всички съществуващи камери в единна мрежа, като по този начин ще може да се следи за преписвачи. Това ще се прави от 10 души от отдела за информационни и комуникационни технологии, но камерите ще останат свързани и след това като форма за превенция на агресията. По този начин във всеки един момент служители на министерството ще може да гледат в реално време какво се случва в училище, за което имат подаден сигнал за някакво нарушение или съществуващ проблем.
Част от камерите, които са по-стари и по тази причина нямат звук, е възможно да бъдат подменени. Директори разказват, че монтирането им е изиграло много сериозна роля като превенция срещу агресивно поведение в училище. Причината е, че на родителите веднага могат да бъдат пуснати кадри, в което тяхното иначе толкова послушно дете удря или заплашва съученик, и съответно да вземат мерки за поведението му. Според някои от училищните шефове, случаите на агресивно поведение са намалели наполовина, както и кражбите, откакто камери са монтирани не само в коридорите, но и в класните стаи на училищата. |