© Blagoevgrad24.bg | Необявени тарифи, имитиращи табели и устройства, които тайно удвояват изминатия километраж. Това са част от начините, с които некоректните таксиметрови шофьори мамят клиентите си и се опитват да припечелят допълнително, предаде bTV.На немаркиран автомобил със съмнително разрешително попада репортер под прикритие. Курсът от столичното летище до хотел в центъра на града се оскъпи тройно, след като шофьорът разбра, че при него ще се вози чужденец. След като се увери, че "жертвата" му разполага с пари, макар и не в евро, показа и автомобила си - цивилна кола, паркирала извън стоянката на такситата.
За да докаже легитимността си пред скептичния клиент, шофьорът показва документ - разписка с печат, на която пише на английски "софия летище такси".
По време на пътуването водачът обяснява липсата на задължителния жълт цвят на таксито си с довода, че работи за компания на самото летище.
В края на курса шофьорът дава бележка, която показва и името му - Методи Митев, цената на курса -30 лв и печат. По време на плащането Методи забелязва екипа на медията и тръгва без да позволи на репортера да слезе от колата.
По-късно екипи на автомобилната администрация и КАТ съставиха акт на водача и откараха колата на наказателен паркинг. Методи получи глоба за 1600 лв и колата му ще остане на паркинга 6 месеца за негова сметка.
Върху подобни коли обаче трудно се упражнява контрол. Въпреки, че е откровена измама цивилни автомобили се проверяват само с присъствие на полицията, коментира в студиото на "Тази сутрин" Дамян Войновски, гл. секретар на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ДАИ). По думите му гранична полиция и управата на летището носят отговорност за пропускателния режим в района.
Държавната агенция по метрология и технически надзор залови такси с "помпа" преди дни във Варна. Маршрутът е от летището до квартал "Бриз". По принцип разстоянието е 12,5 км, но таксито-измамник отчита 20 км.
При разглобяване на автомобилното табло се вижда и "помпата", която при натискане на дистанционно внася допълнителни импулси и променя показанията на апарата. "Така е програмирано, че с едно натискане да качи с 12%, с две натискания 25%, с три натискания 50%, а с четири натискания 100%", обясни Валентин Стойчев, ръководител на Държавна агенция по метрология и технически надзор за Североизточен район.
Снабдяването с подобни устройства е лесно. В същото време са трудни за откриване при проверка. По думите на Стойчев всеки средно грамотен електротехник може да го изработи-няколко елемента, две интегрални схеми и устройството е факт.
Макар тази намерена помпа да е първата във Варна за настоящото лято това далеч не е единичен случай.
Таксиметровите шофьори умеят добре да усещат когато един клиент е по-бдителен и не прилагат манипулацията върху него. "Те си избират клиенти, примерно чужденци, или хора, които са от друго населено място и не познават маршрутите в града, или граждани, които са в по-весело, еуфорично състояние и тогава преценяват", обясняват от техническия надзор.
Основна пречка за ефективните проверки на таксиметровите автомобили се оказва комуникацията между шофьорите. Стефан Цанков, председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, заяви, че те се предупреждават помежду си и повече от две-три коли не могат да бъдат хванати на една акция. Той апелира потребителите да подават сигнали.
Дамян Войновски добави, че е трудно да се хване измамата с "помпа" заради малките суми, които "внася". |