© Blagoevgrad24.bg | КАТ да ни дере с до 2 бона глоба, ако направим катастрофа през зимата и сме карали с летни гуми. Това обмислят да предложат в парламента експерти по пътна безопасност, които вече подготвят новите текстове в закона.Според сега действащите правила зимните гуми у нас не са задължителни. Очакваше се след промените в Закона за движение по пътищата да се налагат глоби на шофьорите, които в заснеженото време карат с летни гуми. Заради липсата на дефиниция какво е зимна и какво е лятна гума обаче промените се забавиха.
В настоящето актуално издание на Закона за движение по пътищата, в сила от 20 октомври 2006 г. няма конкретен текст, регламентиращ използването на специални зимни гуми (т. нар. тип M+S) от водачите на моторни превозни средства.
В глава седма, където са регламентирани нарушенията и наказанията е записано, че водачът на МПС се наказва с глоба 50 лв., ако "управлява моторно превозно средство с износени или разкъсани гуми". Минималното изискване за дълбочината на протектора на гумата е 1,6 мм.
Логично е, че автомобил с летни гуми с дълбочина на протектора, близка до тази, която е записана в закона, е, меко казано, труден за управление при зимни условия.
Глобата според катаджиите не притеснява шофьорите и именно поради тази причина почти всеки втори водач е неподготвен за зимата и кара колата си със стари галоши, които в повечето случаи дори са летни.
Според експерти обаче това само може да доведе до още жертви на пътя. Затова те подготвят предложение, с което дори да бъде налагана солена глоба на водачите, които не са оборудвали автомобилите си с необходимите гуми за зимните месеци, пише "Монитор".
"В Австрия карането със зимни гуми, чийто грайфер е поне 4 милиметра, е задължително през студените месеци. Глобата е 35 евро. А при катастрофа може да достигне до 10 хил. евро", обяснява Игнат Арсенов, изпълнителен директор на Европейския потребителски център - България.
Той даде пример и с много други европейски държави, където карането със зимни гуми е задължително и също се налагат сериозни санкции. Сред тях са Латвия, Естония и Финландия. В Швеция също има подобни изисквания. Според него е редно и в България да се въведе тази практика.
"Преминаването към зимния сезон води до увеличаването на броя на произшествията, характеризиращи се освен с несъобразена или превишена скорост и с подценяване на необходимостта от подготовка на автомобилите за зимни условия", обясни пък шефът на Пътна полиция Бойко Рановски.
Източник: dnes.bg |