Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
МОН предлага повече професионални паралелки в училищата през 2018 г.
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 17:13 / 23.10.2017Коментари (0)773
©
В план-приема на училищата за следващата учебна година ще бъдат предложени повече професионални паралелки. През настоящата година 46% от всички сформирани паралелки са професионални. Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на среща с работодателски организации в Стара Загора.

Министерството на образованието и науката (МОН) обмисля да обвърже средните общообразователни училища с професионалните, като целта е учениците от по-малки населени места да бъдат насочвани към най-близките професионални гимназии. Предвижда се разходите за транспорт на учениците до професионалните гимназии да бъдат поемани от МОН. 

Министър Вълчев посочи, че се очертава все повече необходимост от създаване на обединени училища в малките населени места. "Ако до десети клас учениците изучават професии, сходни с тези в близките професионални гимназии в големите градове, ще намалим отпадането и ще увеличим интереса към професионалното образование", каза Вълчев. 

Работи се още в посока обвързването на професионалното и висшето образование. Идеята е учениците да могат да валидират кредитите си от гимназията по време на следването си, а от друга страна - висшите училища да улесняват приема си за ученици от професионални училища.

С проекта на бюджет за 2018 г. МОН предложи механизъм за допълнително финансиране на професионалното образование. Той предвижда увеличение на средствата за паралелките, които обучават по професии с очакван недостиг на кадри за пазара на труда. Министър Вълчев бе категоричен, че трябва да се повиши авторитетът на професионалното образование. Той призова бизнесът да се стои по-близо до образователните институции. "В момента популяризираме дадени професии най-вече чрез проекта "Твоят час". Имаме и кариерни центрове, които училищата трябва да използват повече.

Работодателите също трябва да се включват в този процес, за да се обърнат обществените нагласи към професионалното образование", подчерта министърът.
Работодателите поставиха въпроса за ограничаването на профилираните паралелки в езиковите гимназии, защото завършилите в тези училища напускат страната. Според кмета на Стара Загора Живко Тодоров такива рестриктивни мерки няма да дадат резултат. "Когато една компания иска да инвестира в Стара Загора или в друг град, търси подготвени хора с езици", добави той.

Министър Вълчев посочи, че очакването към системата е децата да имат по-добри резултати. Завършващите са малко, а ще имаме недостиг на кадри, посочи министърът. Той отбеляза, че е драматичен недостигът на кадри със средно-техническо образование за сметка на кадри с висше. По думите му завършилите професионално образование понякога получават в пъти по-високи заплати от тези с висше. Политиката ни е да разширяваме дуалното обучение. В момента финансирането е преди всичко проектно. Много от работодателите виждат ползите и ще търсим форми да споделим разходите с тях, заяви министър Вълчев в отговор на журналистически въпроси.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
Зима 2024/2025 г.
Световна черна хроника
Катастрофи във Варна
Коледно-новогодишни празници 2023/2024
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: