© | | Финализирането на договорите за популяризиране на старите оперативни програми за периода 2007-2013 г. е довело до ударно харчене на крупни суми в последния момент, разкрива в свое разследване "Сега".
Заради закъснението в изпълнението на дейностите стотици хиляди левове в момента отиват за неефективни и скандални кампании на база сключваните през първия програмен период договори и месечните данни за извършени по тях плащания.В края на май на фестивала "Зелени дни" избухна скандал за раздавани брошури, рекламиращи страната ни като дестинация за ловен туризъм с отстрел на несрещаните у нас мечка гризли, американски елен и сьомга.
Брошурите са печатани по стар проект, но не се разбра кой и защо повторно ги разпространява. След това шумна кампания преди седмица поде и социалното министерство за популяризиране на конкурса за любителско видео "Посоката избираш ти". От младежите се иска да подготвят 90-секундни клипове на тема как да привлечем към заетост млади хора, които не учат и не работят. Наградният фонд на конкурса е 6500 лв., но за популяризирането му министерството е на път да пръсне много повече.
Само за създаването и поддържането на приложение за конкурса във Facebook, както и изготвянето на бюджет за реклама във Facebook и Google ad Words е сключен договор за 19 810 лв. без ДДС. Отделно от това министерството започна да публикува ударно материали в печатни медии, за да популяризира конкурса. От социалното министерство отказаха да отговорят колко пари ще се платят за тази популяризация на конкурса и коя фирма е сключила договор за това.
Пак наскоро из медиите се появиха рекламни карета за друг конкурс - "Направи selfie с европроект". От администрацията на МС, която координира инициативата, увериха, че за популяризирането му не са дадени никакви пари, а информациите са публикувани безвъзмездно на сайтовете на оперативните програми. Оказа се, че това не е така и инициативата се ползва за фактуриране на разходи по вече сключен и изтичащ договор.
Направените плащания и сроковете за приключване на проектите отговаря защо възложителите и фирмите са толкова щедри, а въпросът за ефективността на разходите е оставен на заден план.
Организаторът на конкурса "Посоката избираш ти" например - социалното министерство, има броени дни, за да приключи крупен договор за популяризиране на оперативната програма в печатни медии. Този договор е възложен на 28 май 2013 г. (на "Медиа планинг груп") и е на крупната стойност от 960 000 лв. с ДДС.
До края на април по него са разплатени 460 295 лв. с ДДС, а в същото време срокът за изпълнение на дейностите изтича на 30 юни 2015 г. Не е ясно защо е допуснато да има подобно забавяне на дейностите и половината от сумите за популяризиране на програмата да останат за харчене при реалното й затваряне.
Ударно до края на юни ще трябва да харчи и транспортното министерство по сключен договор за популяризиране на Оперативна програма "Транспорт" в интернет издания (договор с "Диджитал Нест - Митра ПР" от 15 април 2014 г.). По този проект до края на април са били разплатени едва 83 298 лв. с ДДС, а бюджетът му възлиза на 324 000 лв. с ДДС. Сметките показват, че за май и юни трябва да се отчетат 240 702 лв. за интернет реклама, за да няма неизпълнение. Именно по този договор транспортното министерство е решило да пусне свои рекламни карета за конкурса "Направи selfie с европроект". Така на редица сайтове се появиха реклами за инициативата, създавайки впечатление, че тя е организирана от транспортното министерство. От транспортното министерство твърдят, че за общо 5 публикации в интернет са платени 1116 лева, пише изданието.
Мечките гризли се появиха в края на два договора за изготвяне на брошури, бюлетини, рекламни материали и сувенири по същата оперативна програма - "Регионално развитие". И тук договорите са изпълнявани в последния момент. По сключен с фирма "Призма" договор (от март 2014 г.) на обща стойност 180 000 лв. с ДДС към края на април 2015 г. са били платени 90 590.28 лв.
Тук вероятно има забавяне на плащане, защото договорът е приключил на 7 април и според информацията в АОП е изпълнен 100%, което значи че в последния месец от действието на договора са усвоени половината от парите за реклами и сувенири по програмата.
Възможно е забавяне на плащания да има и при други проекти, но то трудно може да обясни липсата на дейности през огромна част от периода на действие на договорите. Втората фирма с изтекъл договор на 7 април - "Военно издателство", не е успяла да навакса изоставането в производството на бюлетини и брошури и да усвои парите. Така този договор - на стойност 120 000 лв. с ДДС, е изпълнен само 58%, пише "Сега". |