© Bulfoto | Провеждане на информационни кампании и привличане на младежи от ромската общност със средно и висше образование като доброволци за работа с деца в риск от отпадане или отпаднали от училище, както и включването на родители на деца от ромски произход в процеса за преодоляване на негативни обществени прояви са част от мерките в одобрения от правителството Национален план за действие за периода 2015-2020 г. в изпълнение на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020).Оперативните цели на Плана са свързани с обхващане и задържане на децата и учениците от ромски произход в образователната система и осигуряване на качествено образование в мултикултурна образователна среда; осигуряване на равенство в достъпа до качествени здравни услуги и превантивни програми; подобряване на достъпа на ромите до пазара на труда и повишаване на дела на заетите сред тях; подобряване на жилищните условия, вкл. на прилежащата техническа инфраструктура; гарантиране правата на гражданите, с акцент върху жените и децата, защита на обществения ред, недопускане и противодействие на проявите на нетолерантност и на езика на омразата; създаване на условия за равен достъп на ромската общност до обществения културен живот и съхранение и развитие на ромската традиционна култура и творчество.
За постигането на целите на програмата ще се работи за промяна на негативните нагласи към ромската общност чрез осигуряване на по-добра публичност и прозрачност на дейностите по интеграционните политики за ромите и други уязвими етнически групи, живеещи в сходна на ситуация. Акцент е и популяризирането на добри практики и примери в областта на интеграцията на ромите.
За реализирането на мерките в националния план се обръща внимание върху ефективното и целенасоченото използване на наличните ресурси на национално, регионално и местно ниво, както и тези на европейско ниво и достъпа до фондовете на ЕС.
Координацията и мониторингът по изпълнението на Националната стратегия на Република България за интегриране на ромите (2012-2020) и на плана за действие се осъществява от Секретариата на Националния съвет за сътрудничество по етническите и интеграционните въпроси, който е Националната контактна точка по изпълнението на Стратегията.
Приета е Програма за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства
Правителството одобри Програма за дейността в периода 2016-2018 г. на Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, който е звено към Министерството на образованието и науката. Стратегическите цели, залегнали в документа, са четири - пълноценна социализация на деца и ученици от етническите малцинства, гарантиране на равен достъп до качествено образование за децата и учениците от етническите малцинства, утвърждаване на интеркултурното образование като неотменна част от процеса на модернизация на българската образователна система, съхраняване и развиване на културната идентичност на децата и учениците от етническите малцинства.
С изпълнението на дейностите в документа се очаква по-пълно обхващане на деца между 3 и 6-7 години от етническите малцинства в детските градини, както и задържане на децата между 7-16-годишна възраст от етническите малцинства в образователната система. Друга цел на програмата е увеличаване на броя както на педагогическите специалисти, обучени за работа в мултикултурна среда, така и на броя на млади учители от етническите малцинства.
Центъра за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства ще се фокусира върху разработване на проекти и участие в конкурси за привличане на средства извън държавния бюджет - като например от Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж", Ромския образователен фонд, Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство 2015-2020 г., Еразъм+ и др.
Центърът също така ще финансира проекти, свързани с работа с родители, учители, педагогически специалисти за преодоляване на негативните стереотипи и дискриминационни нагласи спрямо различните етноси, работа с родители за повишаване осведомеността им относно образователно-възпитателния процес и разясняване ползата от образованието и интегрираното образование, провеждане на информационни кампании за привличане на доброволци за работа с деца в риск от отпадане или отпаднали от образователната система и др. |