Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Проф. Ангел Учиков: Държавна политика и достойно заплащане ще мотивира младите лекари да останат в България
Автор: Петя Кузева 19:22 / 15.09.2023Коментари (0)415
© Фокус
Проф. Ангел Учиков е декан на Медицински факултет на Медицински университет-Пловдив. Той е сред водещите специалисти по гръдна и коремна хирургия в България, специализирал е във Франция и Австрия. Има над 130 публикации в български и чужди издания, от които 101 са включени в базите данни Web of science и Scopus, а 24 са публикациите с импакт фактор. Проф. Учиков е републикански консултант по хирургия и гръдна хирургия, началник на Втора клиника по хирургия и заместник-председател на Съвета на директорите на УМБАЛ "Св. Георги". "Фокус" потърси проф. Ангел Учиков за коментар по злободневни теми в образованието и здравеопазването в деня на откриването на новата учебна година.

Проф. Учиков, Вие сте декан на Медицинския факултет на Медицински университет-Пловдив, който открива официално днес новата академична година. Едва ли ще бъде пресилено да кажем, че днес много по-трудно е да се класираш за гимназия, отколкото за университет. Широкият вход не поставя ли сериозния въпрос за качеството или все още в медицинските университети можем да говорим за прецизна селекция, предвид задължителния кандидатстудентски изпит. Какъв е портретът на вашите първокурсници? 

Мога отговорно да заявя, че качеството на образованието в нашия университет е на високо ниво. Най-добрият индикатор за това е фактът, че за пета поредна година Медицинският факултет е на първо място в Рейтинговата система на висшите училища в България. На първо място през 2022 г. бе и Факултетът по обществено здраве. За никого не е тайна, че медицинските университети са избирани от изключително мотивирани студенти. Повечето от тях се готвят в продължение на две години за кандидатстудентските изпити, а това е невероятен труд, така че случайни хора няма.  Да, приемът се осъществява с изпит, при огромна конкуренция и това трябва да се запази. Все пак ние приемаме студенти, които ще стават лекари, стоматолози, медицински сестри, акушерки, лекарски асистенти. Това са изключително отговорни професии, от които зависят човешки живот, така че не бива да има компромис с подготовката. Първокурсниците следва да са сериозно подготвени в теоретично отношение, за да може да имаме добра почва да надграждаме нови знания и да въвеждаме предклиничните и клиничните дисциплини. Днешните студенти имат достъп до много повече ресурси за обучение, владеят езици и се интересуват не само от задължителните учебници и материали, а и от допълнителна литература, имат възможност да пътуват, да общуват със свои колеги от цял свят. Това ги мотивира да се развиват, а на мен ми дава увереност, че ще ни наследят знаещи и можещи млади хора с любов към професията.

Как можем да повишим мотивацията на младите хора и да задържим завършващите млади специалисти у нас, а не ежегодно да констатираме "изтичане на мозъци“?

Трябва да се опитаме да задържим всеки един от тях, но тук нещата опират и до държавна политика. С разумно законодателство, което да мотивира младия специалист да остане да работи в страната при достойно заплащане. Това е един от начините да се опитаме да предотвратим тази тенденция младите хора да търсят по-добра реализация и по-атрактивно заплащане извън страната. От друга страна, процесът на глобализация дава възможност на всеки да отиде и почерпи опит навън, въпросът е да бъде мотивиран да се върне и да приложи натрупаните знания и умения в България.

Как трябва да се промени отношението студент-преподавател?

Днешното дигитално поколение е със съвсем различни рефлекси, затова трябва да се опитаме да провокираме креативността и критичното мислене. Наред с натрупването на знания, младите хора следва да развиват умения и за тяхното приложение. Трябва да признаем, че в някои случаи е налице методите на преподаване не отговарят на очакванията на студентите, предвид иновативните тенденции, но и тяхната мотивация е от не по-малко решаващо значение. Образованието е усилие да надграждаш и развиваш себе си. Няма как да очакваш лесен успех, особено в медицината.

Проф. Учиков, помагат ли иновациите за повишаване качеството на образование? Поддържате ли мнението, че технологиите трябва да се прилагат "умно“?

В цял свят наблюдаваме трансформация на традиционния модел на университет в посока на методите на преподаване и научноизследователската дейност и обмен. Създават се съвместни учебни програми между различни висши училища, общи специалности, организират се стажове и обмен на добри практики. Съвременните технологии също повлияха върху процеса на обучение, и това е логично. Нашият университет разполага с модерен Симулационен център, който е неотменна част от съвременното обучение, но аз вярвам, че медицина се учи най-добре при леглото на болния.

Редуцирането на броя на висшите училища е тема, която също регулярно се поставя на дневен ред, предвид експанзията на филиали. Според Вас нужна ли е оптимизация и много ли са 51 държави висши училища за страна като България?

Според мен не броят на университетите определя качеството на висшето образование. Въпросът е в качеството на преподаване и обучение. Нормативната уредба позволява един преподавател да има повече от един трудов договор с висши училища, като критерият за основен трудов договор е изискването той да е безсрочен. Това дава възможност на мнозина да работят в частни училища и новоразкрити факултети или филиали. Което често поставя под съмнение качеството.

И по друга болна тема. Що се отнася до възнагражденията на работещите в системата на висшето образование, искането на социалните партньори и на Съвета на ректорите е за минимум 1800 лева минимална месечна работна заплата за най-ниската академична длъжност в държавните училища. Споделите ли тази позиция?

Основните трудови възнаграждения за академичния състав се определят в зависимост от Постановление на МС за най-ниската длъжност "асистент“ като начална основна заплата за всички държавни висши училища. Този минимум се надгражда с качествени показатели, но до голяма степен зависи и от уменията на ректорите при управлението на бюджетите на университетите. В условията на кризи доходите на работещите са изключително важни. Затова за всеки един ректор обезпечаването на финансовата стабилност и увеличаването на материалното стимулиране на преподавателския и административния състав трябва да е сред основните приоритети. Ако искаме да привличаме млади хора към науката, трябва да направим така, че да ги мотивираме, защото, на практика, ние сме в конкуренция с всички европейски и световни университети.

Предстоят избори за ректор на Медицинския университет и Вие сте един от кандидатите, каква е личната Ви мотивацията да влезете в недпреварата?

В продължение на 8 години съм бил заместник-декан по международно сътрудничество и проектна дейност, а от 2019 г. съм декан на Медицински факултет. Считам, че притежавам необходимия административен и клиничен опит, за да се кандидатирам за поста. В мандатната програма предвиждам промени в управлението на университета, които вярвам, че ще подобрят микроклимата и ще мотивират нашите преподаватели и студенти.






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
51-ото Народно събрание
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Природни стихии
Коледно-новогодишни празници 2024/2025
Риск от чума по дребните преживни животни
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Статистика: