© Blagoevgrad24.bg | | Новата учебна година започва традиционно на 15 септември, това заяви в интервю министъра на образованието Сергей Игнатов. Промените са целенасочени, ще настъпват бавно и няма да има сътресения за децата, заяви още Игнатов. - Ще има ли промяна в началото на новата учебна година?
- Няма промяна в началото на новата учебна година, тя ще започне традиционно на 15 септември, така че притеснения в това отношение няма. Притеснението на редица родители са обосновани, но докато нямаме закон за училищното и предучилищното образование, не можем да говорим за никаква промяна на началото на учебната година. Тази година остава твърдо 15 септември, догодина началото също ще е на тази дата. В есенната сесия влиза за обсъждане Закона за предучилищното и училищното образование и когато той бъде приет, тогава вече ще можем да говорим за подобни промени. За началото на учебната година трябва да се знае, че имаме изключително добра подготовка, ще започне навсякъде на време, ремонтите ще приключат, безплатните учебници са осигурени. Имаме въпросителни относно броя на първокласниците, защото демографската картина е такава, че сега има малко повече деца първокласници от миналите години, но като статистика все още не виждаме техните родители да са заявили желание те да бъдат в училище. Всички родители искат промяна, но за голямо съжаление тя не може да стане да стане толкова бързо, защото образованието е една много сложна система. Промените, които предприемаме, са нацелени в бъдещето, но в средата на 20-те години всъщност ще се видят първите основни резултати. Мога да кажа, че това, което предлагаме като законодателна промяна е съобразено с най-новите и най-модерни тенденции в случващото се в света и едновременно с това е съобразено с българските традиции. Няма да има разтърсвания в системата, напротив искаме бавно и постепенно искаме детето да заеме централно място в образователния процес.
- Смятате ли, че делегираните бюджети до някаква степен мобилизираха учителите да направят учебния процес по-интересен за децата?
- Като цяло, да. Делегираните бюджети поставиха училищната система в съвършено нова състезателна светлина и там, където колективите знаят, че когато заложат на по-високо качество, те ще имат по-голям успех. В страната може да се чуят коментари за лоши училищни бюджети и те да не се управляват правилно и ние знаем конкретни случаи. Делегираните бюджети дават по-голяма автономия, по-голяма гъвкавост, по-голяма мобилност и там където творческият потенциал е много силен резултатите се променят в положителна посока. В делегираните бюджети постепенно ще настъпват някакви промени, но за сега на този етап ние няма да променяме нищо. Въвеждането на целодневна организация на училищата върна много учители обратно на работа, защото ние имаме нужда от тях, защото целодневната организация изисква по-голяма грижа за децата. Трябва да се гледа оптимистично на тези промени, защото всичко, което правим, е за нашите деца.
- В Закона за отбраната се обмисля въвеждане на военно обучение в училищата?
- То не е задължително, става дума за предложения в часа на класния ръководител да се обърне внимание на тази тема. В това няма нищо лошо, защото тук става дума за способността на българското население и на българските граждани да се справят с кризи. Целта на новата законодателна промяна е да ги разтоварим, за да имат време да се развиват като творчески личности. Първото условие за това е да мислят, а за да мислят, трябва да имат повече свободно време. Военния закон не може да регулира нещата в образователната система, но той създава условие и възможност да се обогати образователния процес, защото няма нищо лошо в това децата да знаят как да реагират в кризисни ситуация - при земетресение, при пожар, при оказване на първа помощ. |