© | Росен Даскалов е роден на 11 май 1971 година в Русе. Инженер, дизайнер, пилот, създател на първата българска суперкола Sin R1. Започва да се занимава с картинг и автомобилизъм още от дете, като впоследствие автомобилите се превръщат е негова страст и негова професия. През 2012 година създава компанията Sin Cars и първия български суперавтомобил Sin R1, пише "България Днес".
- Инж. Даскалов, преди броени дни представихте нов прототип на електромобил, пригоден за градска среда. Разкажете какво представлява той?
- Името на автомобила е L City и представлява платформа, над която ще се надграждат различни варианти. Първият от тях ще бъде транспортен модел с максимум 2 места, който е изключително компактен. Плановете ни за L City са да може да се окомплектова с различни двигатели, различни видове купета, двете демонстрационни въобще не бяха привлекателни като дизайн, възможност за модифициране според нуждите на клиента за 2, 4 или 6 души. Не само задвижването е екологично. Тръбната стоманена или алуминиева рама на практика няма амортизация, а пластмасовите външни панели на купето са изработени от рециклируема ABS пластмаса. Батериите са литиево-йонни и са разположени в пода, като капацитетът им може да се сменя.
- Как и колко се зарежда автомобилът?
- Елементарно! Нужно е единствено да го вържете за около 8 часа през най-обикновен контакт към домашната електропреносна мрежа. На нощна енергия разходът излиза около 1,20 лева. На сутринта имате кола, готова да измине между 100 и 200 км в градска среда с максимална скорост до 100 км/ч. Поддръжката също е евтина, като смяната на батерията след изчерпване на капацитета след години е в диапазона между 1000 и 2000 лв.
- Как ви хрумна идеята?
- През март бяхме на ежегодния автомобилен салон в Женева. Там представяхме нашия спортен модел, с който и се състезаваме. Разработваме и рали коли, тъй като аз съм и пилот. Докато разглеждах останалите прототипи на изложението, ми хрумна и новата концепция. Вместо изключително скъпи хибриди и електромобили, които да изминават пробег от по 400-500 км с високи скорости и да са с всички екстри като конвенционалните коли, реших да създадем изцяло електрически малки коли само за градска среда. Големите европейски и американски компании не искат да се занимават на този етап с подобно производство. Защо обаче ние да не го направим? За да видите контраста, ще ви дам няколко примера. Първо, големите луксозни хибриди са изключително скъпи. Второ, на дълъг път могат да изчерпят заряда на батерията. В такъв случай е необходимо да се спре и тя да се заражда 24 часа, при това на обособени места. Представете си обаче, че има няколко подобни коли на едно място. Това натоварва изключително много електропреносната мрежа, която все още не е направена да издържа на подобен тип натоварване. На големите европейски държави им трябват 10-15 години да пригодят ел. системата си за подобно натоварване, без да има проблеми. А какво остава за държави в периферията като България? Така ние решихме да влезем в съвсем друга категория, леката, ако мога така да се изразя, но и фукнционална. Малка каросерия, четири врати, лесно зареждаща се батерия, изкарваща средно до 150 км. Ще посоча, че таксиметровите шофьори навъртат максимум 200 км. Няма скоростна кутия. Завърташ ключа и настъпваш педала. Това е един изключително прагматичен автомобил, при това с малки размери, което решава и проблема с паркирането.
- Кой може да го ползва?
- Според нас ще е изключително практичен не само за гражданите, но и за куриерски фирми, за коли, обслужващи социални институции, таксита и друг вид транспортни услуги. Искам да посоча, че в големите европейски градове на много места вече е забранено в центъра да се навлиза с конвенционални коли, като за тези с дизелови двигатели е абсолютно недопустимо. Чрез нашата платформа този проблем също се решава. Давам пример. Пристигате в града или имате спешна работа за свършване в центъра. Идвате, наемате за няколко часа градския модел електромобил, свършвате си дейността, изхабявате батерията и си тръгвате. Лесно, бързо и удобно. На принципа на услугата рент-а-кар.
- Към кой пазар сте насочени?
- Ситуацията в момента е такава, че автомобилите ще са по-продавани на Запад. Разбира се, ние ще произвеждаме и за родния пазар и изключително ще бъдем щастливи, ако сънародниците ни разберат предимствата и се възползват от тях.
- Каква ще бъде цената?
- Стартовата цена на платформата е 15 000 евро. Оттам насетне тя може да се покачва в зависимост от екстрите и преконфигурацията според личните изисквания на клиента.
|