© | Според статистиката по българските пътища продължават да се движат основно стари автомобили, но същевременно у нас е отбелязан рекорден ръст в продажбата на чисто нови коли.Общият брой на автомобилите у нас е около 4 млн.
По данни на Европейската асоциация на автомобилните производители за последната година е отбелязан 34,8-процентов ръст в продажбата на нови коли.
В категорията луксозни автомобили най-сериозно продажби са отчетени при поршетата - 93 броя. Така общият брой на тези автомобили у нас вече е 2932.
Продадени са още 4 бентлита, три ферарита и едно ламборджини.
Цените на тези автомобили варират от няколкостотин хиляди евро до милиони.
Ръстът в продажбите на нови и луксозни автомобили е свързан и с една голяма обществена поръчка - от МВР, коментира Борислав Цаков от Прес-авто клуб България.
Интересно явление, за което много хора не знаят, е и реекспортът - много коли влизат в България и буквално седмици или месец след това се връщат страните си на произход. Причината е, че у нас, като бедния роднина, вносителите ползват преференциални условия от производителите и на западняците им излиза по-евтино да докарат автомобила тук, да го откарат обратно и да го продадат отново, обясни Цаков.
Същевременно около 40% от автомобилите у нас са на възраст над 20 години, а други 40% са между 10- и 20-годишни. Едва 15% са на 10 и по-малко години, а новите - до 5 години, са само 5%.
Средната възраст на автопарка у нас е 19 години.
За сравнение в ЕС тя е 9 години.
След като 40% от колите са над 20 години, а средната възраст на автопарка е 19 години, представете си колко стари са повечето автомобили, коментира Цаков.
Отново според статистиката българинът дава между 5000 и 7000 лв. за автомобил втора ръка.
Излиза ли обаче старата кола по-евтино?
В студиото на "Тази сутрин" по bTV Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили увери, че у нас не се внасят автомобили, закупени от автоморги в Европа, защото те са с прекратена регистрация и бракувани.
Истината е, че караме много стари автомобили. Голяма част от тях ще отпаднат, ако се приемат законови промени, например за техническите прегледи. Много от тях са фиктивни, прегледът, който се прави в КАТ, също е фиктивен - там няма газ анализатори, каза тя.
Контролът беше затегнат през последните години, но камерите в пунктовете за годишни технически прегледи не могат да хванат всичко. Факт е, че ако проверяващият реши да извърши качествен преглед, може да го направи, както и обратното, добави председателят на Съюза на българските автомобилисти (СБА) инж. Емил Панчев.
Постоянната сервизна поддръжка на автомобилите всъщност е важното нещо - в момента никой не следи къде се ремонтират автомобилите, каза Борислав Цаков. Ако влезете в първия гараж в Мездра или където и да е, могат да ви ремонтират колата, без никаква гаранция. Цената им е 30% спрямо тази в оторизиран сервиз, добави той.
Относно безопасността на движението, у нас не се води статистика за пътни инциденти, станали по вина на техническа неизправност, каза Цанева. |