© | | Последният участък от автомагистрала "Струма", който преминава през Кресненското дефиле, може да се реализира под формата на серия от тунели и виадукти, а не чрез дълъг 15 километра тунел. Това става ясно от решение на Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), с което се открива процедура за възлагане на обществена поръчка за Оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за строителството на ЛОТ 3 от магистрала "Струма", съобщи вчера БГНЕС.Замяна на дългия тунел с изграждането на серия от малки тунели и виадукти се обсъжда отдавна, а през миналата седмица министър Лиляна Павлова каза, че се анализират още девет алтернативни варианта от екипите, които извършват окончателната оценка за въздействието върху околната среда. Основният вариант, който се преразглежда, е вместо строителството на сложния тунел да се проектират шест по-малки тунела, което е по-малко като стойност и по-лесно за изпълнение.
По време на разработването на проект за тунел през 2013 г. и 2014 г. са се появили различни проблеми. В това число за необходимостта от големи депа за съхранение на изкопния материал, изграждането на временни пътища и голямата интензивност на движение по време на строителството. Освен това районът е силно сеизмичен и съществуват значителни геоложки рискове. ЛОТ 3 на магистрала "Струма" е с обща дължина 65 км и ще свързва Благоевград със Сандански. Прогнозите са, че той ще струва над 1,5 млрд. лева, от които около 1 млрд. за този тунел, с което ще изчерпят европейските средства за пътища по Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020". Според твърденията на строителния бранш ако бъде избран алтернативният вариант, то той би излязъл 600 млн. лв. срещу около 1 млрд. лв. за вариант с дълъг тунел.
Междувременно вчера стана ясно, че напредват аварийно-ремонтните дейности на главния път Е-79 край село Мурсалево. На проверка в критичния участък, където влакът за Кулата се блъсна в спрял ТИР, беше министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. С екип от експерти от няколко ведомства тя е обсъдила възможните варианти за овладяване на ситуацията. Като спешна реакция за обезопасяване на трасето е решението за изграждане на нова лента в критичния участък, която вече се асфалтира. До средата на седмицата трябва да бъде положена временна маркировка и да бъдат поставени нови еластични мантинели на две нива.
Пътното платно непосредствено под проблемната скала ще бъде затворено за движение, защото продължава свличането на скална маса.
В момента част от падналата скална маса е избутана от другата страна на пътя, за да служи като буфер между пътното платно и жп линията по направление София - Кулата.
По експертни оценки обемът на свлечената скална маса във вечерта на инцидента е около 360 т. Според тях това е един от малкото инциденти от подобен мащаб и няма обезопасителна мрежа, която може да удържи на подобен натиск. През тази седмица експертите трябва да установят чия собственост е теренът над ската, където се намира и микроязовир. Предстои също така геолозите да кажат какъв е съставът на скалата, от което зависи дали тя ще бъде премахвана с взрив или с механично отнемане на пластовете. Лиляна Павлова призова водачите да се съобразяват с пътната маркировка за скоростта на движение в района. |