© | | Три са основните фактори за по-високите сметки за ток за декември, които се оказаха с 36% по-високи от ноемврийските. Това са студеното време, по-дългият отчетен период и празниците, стана ясно по време на среща в Благоевград между недоволни абонати и шефа на дирекция "Обслужване на клиенти" в ЧЕЗ-България Димчо Станев. Той и колегите му отговориха на всички зададени въпроси от абонати, които протестират срещу високите сметки, неразбираемите фактури и плащането накуп допълнителни услуги.Служителите на дружеството са на обиколка в Пиринския край, за да чуят всички оплаквания, след като се проведоха няколко протеста срещу надутите сметки. Заявиха, че нямат вина за начисленията. И дадоха своите аргументи.
"Вижте във фактурите, че периодът на засичане е по-дълъг с 5 до 9 дни от предходния, средно е с 5,5 дни, което вдига автоматично сметката с 20%. Припомням, че от 1 юли цената се увеличи с 14%. На второ място - през декември имаше много почивни дни. Тогава хората са си у дома и консумацията на електроенергия е по-голяма. Третата причина са по-ниските температури, което също вдига потреблението на електроенергия", обясни Станев.
Призна, че не е правилно да се отчита различен период - например през ноември 25-26 дни, а през декември 34-35 дни. Това допълнително утежнява бюджета на абонатите. "Ще помислим да се коригираме още тази година. Да се засича всеки месец по 30 дни, за да няма такава разлика", обеща Станев.
Той увери, че центровете на ЧЕЗ в региона ще работят до 20 февруари с 1 час повече, ще приемат всяка една жалба, която ще бъде надлежно проверена. В случай, че е допусната грешка при отчитането, незабавно ще бъде коригирана. Докато тече проверката, няма да се спира токът на абонатите. Ако няма грешка във фактурата, но клиентът има финансови затруднения, ЧЕЗ предлага и разсрочено плащане. "Не изключваме чисто техническа грешка при вписване на показанията. 600 души отчитат всеки месец 2 млн. електромера и е възможно да сбъркат. За миналата година обаче тези грешки са били едва 0,0012%", каза още Станев.
От дружеството подчертаха, че само 17% от крайната сметка, която хората плащат, остава при тях. Останалата сума се изплаща обратно по веригата на останалите участници в ценообразуването. Ако няма грешка във фактурата, но клиентът има финансови затруднения, ЧЕЗ предлага и разсрочено плащане.
Част от гражданите се оплакаха от ниското напрежение, което, според тях, вдигало консумацията на електроенергия. Други пък се жалваха, че нищо не разбират от ценообразуването. "Трябва да предлагате евтин и добър продукт на пазара, а не скъп и лош. Ако можех, щях да се вържа за македонската жица. Там токът е 10,25 ст. без никакви други добавки", каза Иван Димитров на срещата с представители на ЧЕЗ и МИЕТ.
Показанията на електромерите съвпадат с цифрите, отразени във фактурите, но хората не могат да си обяснят как са "навъртели" толкова много ток за декември в сравнение с ноември. Пенсионерът Христо Радев обясни, че неговата сметка е почти два пъти по-висока, при едни и същи включени електроуреди. Някои допускат, че нарочно се подава по-ниско напрежение, за да работи по-дълго уредът и броячът на електромера да върти повече.
Източник: в. Стандарт |