Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Общество
Криминални
Институции
Други
Чували ли сте историята на Дунав мост?
Автор: Екип Blagoevgrad24.bg 21:57 / 04.11.2023Коментари (3)271
© БНР архив
Дължината на Дунав мост е 2,8 км, минава на височина от 30 метра над водата, като е изграден на 2 нива – за влакове и автомобили. Средната част може да се повдига и да пропуска големи кораби.

Открит е официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в цяла Европа. Това обаче са неща, които вероятно вече знаете, ето и малко повече за есторията му:

Тържественото пускане в експлоатация на стоманения Дунав мост между Русе и Гюргево е знаково събитие за вече далечната 1954 г. Вече шест десетилетия той осигурява връзка на България, Гърция и Турция не само с Румъния, но и с цяла Северна Европа, като мостът известен като Дунав мост-2 е открит цели шест деситилетия по-късно.

Опитите за изграждане на мостове при Русе започват малко след Новата ера, когато римляните строят първия масивен мост над реката. Проучвания за други подобни съоръжения се правят и около Кримсдката война, докато не стигнем до 1948. Година, в която между социалистическите републики България и Румъния се подписан "договор за приятелство, сътрудничество и взаимопомощ" и решиние за построяване на мост мужде двете държави.

Начало на проекта се дава в края на 1951 г., като са избрани са градовете Русе и Гюргево. Това е начинание с изключително геополитическо и стратегическо значение за т.нар. Източен блок. Първото наименование на моста е "Обект 889", проектира се и се изгражда от съветски специалисти. При това – при пълна секретност. Освен България и Румъния, участие в работата взимат и представители на "братските социалистически страни" – Полша, Чехословакия, Унгария. Архитектурата на моста е дело на Георги Овчаров, а художественото оформление (порталите на българския и румънския бряг и орловите глави по неговата дължина) са дело на украинския скулптор Михайло Парашчук.

В "Златния фонд" на БНР са запазени и речите на тримата най-важни участници в тържеството през 1954 г. Пръв се изказва председателят на Министерския съвет на НРБ Вълко Червенков, съобщиха от БНР.

"Този величествен мост е плод на братското икономическо сътрудничество между СССР и социалистическите страни. Той е ново, ярко въплъщение на тяхната миролюбива политика, на крепката дружба помежду им и безкористната и незаменима помощ, която им оказва Съветският съюз. Дунавският мост ще свърже още по-тясно преди всичко България и Румъния, но той е и нов елемент на спойка между всички народнодемократични страни, които взеха участие в изграждането му. Ще увеличи и облекчи стокообмена, автомобилното и железопътното придвижване на пътници. В този смисъл той има международно значение. Построен е по последна дума на съветската науча и практика в мостостроенето. Позволете ми да изкажа горещата благодарност на правителството и всички трудещи се в НРБ за това, че Съветският съюз даде някои от най-големите си специалисти в тази област. А Унгарската, Чехословашката и Полската народнодемократични републики го снабдиха с ценни машини, съоръжения и метални конструкции. Преди шест години великият син на нашия народ Георги Димитров заяви в Букурещ: "Ние сме решили да построим железен мост над Дунав и ще го направим. Но и преди, и след построяването му трябва да градим чрез труд, изкуство, култура и приятелство жив мост в душите и сърцата на двата народа. Мост, който никой няма да е в състояние да разруши."

Мостът е открит на 20 юни 1954 г. от тогавашните лидери на двете страни Вълко Червенков и Георге Георгиу-Деж, като е строен 2,5 г. 

Любопитен факт от историята на Дунав мост, който потвърждава думите на Леонид Саприкин – след пускането в експлоатация, мостът е ремонтиран едва през 1999 като дейностите по реновирането продължават до 2004 г.






Зареждане! Моля, изчакайте ...
Aнонимен
на 09.11.2023 г.
0
 
 
Идеята беше да се прехвърлят войски и техника съг шлепове сладури! Мостът беше миниран, а при бойни действия първо се удрят комуникацийте! Не гово рете вицове от Посолството, дето не сте служили! Учавств ах в такова показно 83-та, когато не сте били родени, деца! А минах Дунав с послед ния ферибот от Калафат сутрин та!
Aнонимен
на 07.11.2023 г.
0
 
 
Моста си има име- Мост на Дружбата
Aнонимен
на 06.11.2023 г.
0
 
 
Идеята е бил железен път за прейвърляне на войски чак до Истанбул. Тогава са започнали да копаят и жп тунела в Източен Балкан но не са го завършили. Входовете му и до сега стоят от север и от юг, малко по на запад от пътя Бургас-Обзор. Спрян е през 1954, когато след смъртта на Сталин има малко разведряване.
Коментарите са на публикуващите ги. Blagoevgrad24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
« Септември 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2024/2025 г.
Лято 2024
Водна криза
Сътресения в БСП и избор на нов председател
Парламентарни избори октомври 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в Благоевград и региона.
e-mail:
Анкета
Ще почивате ли идната зима?
Да, в България
Да, в чужбина
Не
Не съм решил/а още

РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0886 49 49 24

novini@blagoevgrad24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)
Договори избори 2024

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Благоевградчани във facebook
RSS за новините
Статистика: