ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
По море: От Бургас до Истанбул и разходка до родната Амазонка | ||||||
| ||||||
13 корабчета на подводни криле пореха морето с 60 км/ч, а билетът струваше 4,20 лв. Автобусите вземаха с около левче по-малко, но острите завои по трасето накланяха везните в полза на морските крайбрежни круизи. Според стари морски вълци в средата на 70-те години годишно държавните тогава комети са возели над 600 000 души. Въпреки това експерти са категорични, че и в пиковите години този вид транспорт е бил губещ и се е издържал единствено благодарение на дотациите. Отдавна ги няма и пътническите кораби, които до 70-те години поддържаха крайбрежното плаване по цялото Черноморие, а после пореха вълните до Одеса и Истанбул. “Варна", “Несебър" и “Васил Коларов" са нарязани за старо желязо. Няма го и малкото корабче “Мичурин", което през соца разхождаше летовници от несъществуващия днес мост на Рибарския плаж до нос Галата, където има китно диво плажче. До 1987 г. оцеляват 6 от кометите, а през 1994 г. е спряна и последната. Опит да бъдат възродени морските връзки на подводни криле между Варна и Бургас през 2011 г. направи бургаска фирма. Комети тръгнаха от и до Варна за 55 лв., но бизнесът се оказа нерентабилен и линията затихна след два сезона. От старата туристическа флотилия оцеля само бившето правителствено корабче “Атанас Димитров", което е в състава на Българския морски квалификационен център, но не се експлоатира. “Този кораб не е мъчен, в него още има хляб и след ремонт може да се ползва", смята Максим Петков, който е и председател на Националния съюз на превозвачите. След 26 г. затишие гостите на Варна отново ще могат да пътуват по море до различни точки по Северното Черноморие. Консорциум, в който влизат няколко транспортни фирми, открива линия до Златни пясъци и Балчик. Ще я поддържа докараният миналата година от Истанбул кораб “Фентъзи", който побира 149 пасажери, съобщи пред “Труд" неговият представител Максим Петков. Цената на морската разходка до Златните ще е 10 лв., а до Балчик – 20 лв., като за организирани групи ще има и варианти за посещения на Албена и Двореца в Балчик с екскурзовод. Предстои графикът на кораба да бъде обявен, като при всеки курс ще бъдат пазени и места за пасажери, дошли до Морска гара в последния момент, гарантира Петков. Втора линия ще свързва ежедневно Варна и Белослав. Тя ще бъде открита на 14 юни. Билетът за пътуване по езерото с корабчето на община Белослав “Белла" ще струва 10 лв. След като варненското кметство влезе във владение на отдаденото от държавата пристанище в кв. Аспарухово, “Белла" ще спира и там, а за деца от летните зелени училища и за организирани групи туристи ще предлагаме пакетни оферти с посещения на три музея, допълни Петков. Според него при успех на инициативата догодина тя може да се разшири с възраждане на крайбрежните линии от Северното към Южното Черноморие. Текат преговори скоро пътнически кораб да пори вълните между Бургас и Истанбул. От два месеца насам ръководството на пристанище Бургас работи по тази идея. “Водим разговори с турското консулство", потвърди изпълнителният директор на пристанището в Бургас Диян Димов. Обсъждана е и възможността за облекчаване на визовия режим специално за туристи, които ще пресекат водната граница и ще се върнат обратно в рамките на 48 часа. Ако това стане към Бургас ще има голям интерес от страна на турските туристи, но и в обратна посока. Към тази морска линия интерес със сигурност ще проявяват и туристи, дошли да почиват на българското море. В момента те имат допълнителни екстри – екскурзии до Несебър, Созопол и селски туризъм. Според предварителните планове, корабът ще тръгва от Бургас късно вечерта и рано сутрин ще е в Истанбул. Шефът на пристанището Диян Димов смята, че линията трябва да се обслужва от неголям кораб, с около 200 места. Морски експерти смятат, че и билетът може да стане по джоба на всеки, защото в Турция има държавна политика за дофинансиране с 45 долара на пътник и тази дотация може да се използва. Една от най-обичаните и екзотични разходки за туристите е по река Камчия, известна като българската Амазонка. Поне десет моторни лодки, вързани на пристана, предлагат това удоволствие за душата и очите всяко лято. Цената от 5 лева на човек не е мръднала от години. Разходката е 30 минути и започва от курортен комплекс Камчия до устието на реката в Черно море, следва завой и обратно към живописното рибарско селище. Маршрутът е през обилно зелената лонгозна гора, обявена за природен резерват. От борда на лодката туристите могат да видят понякога сърни и елени, които уплашено се скриват от погледите им, или пък големи риби във водата. Капитанът на лодката разказва всякакви лакардии за Камчия и гората на гостите си. Първите туристи за този сезон бяха израелци, които излязоха от казината заради разходката, както и руснаци. Първият български пътнически кораб “Емона" в момента е приказен ресторант в едноименния язовир до Кърджали. Навремето той е превозвал пасажери в Черно море, а сега е туристическа атракция, включен е в стоте национални ресторанта на България. Корабът бил пуснат на вода в Черно море през 1942 година (по настояване и лична идея на цар Борис III). Именно тогава е било поставено началото на пътническия морски транспорт у нас. “Емона" е дълъг 39 метра, широк е 7, водоизместването му е 217 тона. До 1979-а корабът осъществява регулярни курсове между Бургас и Царево. Идеята “Емона" да бъде докарана от Бургас била на кап. Георги Георгиев, първият българин, осъществил околосветско пътешествие с яхта, вписан в книгата на “Гинес". Източник: в. "Труд" |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Покажи:ВсичкиМоите | На приятели |
на 10.06.2018 г.
0
Коментарите са на публикуващите ги. Blagoevgrad24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета