ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Кино и филми
Културни
Личности
Музика
Кулинарни
Според финландския фолклор Дядо Коледа невинаги е бил добър | ||||||
| ||||||
Образът на белобрадия старец е съвкупност от различни легенди и култури и много от неговите емблематични черти са прибавяни към ореола му през вековете. Американският Санта Клаус еволюира от Синтерклаас (Свети Николай), който раздава подаръци на децата в Нидерландия. Той "пристигнал" в Ню Йорк от холандските заселници през 17 век. С времето различни общности и хора са спомогнали за оформянето на образа на модерния Дядо Коледа, добавяйки нови елементи към чара му като летящите елени и вълшебни способности да преминава през комина. Поемата от 1823г. "Беше нощта преди Коледа", станала много популярна за времето си, за първи път описва как изглежда Дядо Коледа: "Беше облечен целият в кожа, от главата до петите, и дрехите му бяха зацапани с пепел и сажди. Очите му - как блестяха! Трапчинките му - колко весели! Бузите му бяха като рози, носът му като череша! Имаше широко лице и малко кръгло коремче, което се тресеше, когато се смееше, като купа, пълна с желе. Беше закръглен и пълничък, истински весел стар елф". Последното парче пъзел към външния вид на съвременния белобрад старец поставя един художник - американецът с финландски корени Хадън Съндблом. През 1931 г. той затвърждава визията на веселия американски Дядо Коледа с червени дрехи и наедряло коремче в своите коледни илюстрации за рекламната кампания на "Кока-Кола". Дядо Коледа на художника Сънблом е съвсем различен от оригиналния финландски Дядо Коледа - Джолупуки. Днес финландци разказват на децата си за добрия дядо Джолупуки (Joulupukki), който носи подаръци за Коледа, и неговата грижовна и любяща съпруга Муори. Само че преди да стане добър, той е бил ужасяващ. Името му Joulupukki може да се преведе като "Юлска коза“. Наречен е на предхристиянския езически празник Юле, който се е чествал от много германски култури. Фестивалът Юле се е провеждал в края на декември с пиршества и жертвоприношения. Няма конкретен отговор какво общо имат козите с празника. Най-популярната теория предполага, че те са свързани с могъщия бог Тор - богът на гръмотевиците, бурите, плодородието и закрилник на хората в скандинавската митилогия. Силен и смел воин Тор препускал в небесата с колесница, теглена от двата му верни козела - Тангниостр и Тангриснир. Чрез него козите започват да се асоциират с бурите и плодородието. По време на празника Юле, като част от ритуала, мъжете започнали да се обличат в костюми на кози с рога. Във Финландия ги наричали "нуутипуки" (nuuttipukki). Те били зли духове, които ходели от врата на врата, искали подаръци и остатъци от празника на Юле. Финландският Джолупуки е смесица от нуутипуки и Дядо Коледа. Той бил ужасяваща химера, която, според легендите, търси жертви и отнася някои от децата със себе си. Подобно на Крампус, в който вярвали централноевропейските народи - полукозел-полудемон, който може да посети непослушните деца и да ги накаже. Преди Свети Николай, Крампус е бил духът на зимата и прибирал палавите деца в чували. Крампус вече е изваден от приказките за деца, а родителите са съветвани да не го използват като възпитателна мярка. Във Финландия също са успели да заличат зловещия първообраз на Джолупуки и да го превърнат в приемливия хуманен и добър старец. Някъде през 19-ти век той е станал доброжелателна фигура и вместо да иска подаръци, започнал да ги раздава на децата. За разлика от американския Дядо Коледа, Джолупуки не използва комина. Той звъни на звънеца и влиза учтиво през вратата, питайки все още будните семейства "Onko täällä kilttejä lapsia?“ ("Има ли добре възпитани деца тук?“). Носи червени дрехи и кара шейна, теглена от северни елени (които за съжаление не летят), и нарича Лапландия свой дом. Резиденцията му е в Рованиеми, където през зимата и няколко месеца през лятото посреща посетители. А селото му е такова, каквото всяко дете винаги си е представяло - снежна страна на чудесата. "Юлските кози" пък все още са срещани в скандинавските страни като символ на Коледа. Изработват ги от слама, ратан или ракита и служат за декорация. Около Коледа в градовете в Швеция и Финландия издигат големи статуи на кози от ракита, подобно на тази в шведския град Йевле. От първата си поява през 1966 г. тя е опожарявана 38 пъти, но въпреки това се появява всяка година в началото на декември. В някои райони на Финландия злите духове нуутипуки все още "правят посещения" в деня на Свети Кнут, който се провежда на 13 януари. Той е ден за веселие и шеги и е смесица от езическия празник и християнското Богоявление. Що се отнася до страшния Джолупуки - историите за неговото тъмно минало се разказват в скандинавските страни и до днес - предимно около Коледа. |
Още по темата: | общо новини по темата: 227 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/38 ] следващата страница |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg
©2009 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: