ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Благоевград
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Бизнес
Други
Институции
Криминални
Общество
Ценови шок при гръцките съседи: Всяко посещение в супермаркета води до нови и неприятни изненади | ||||||
| ||||||
Опаковката кафе от 500 грама струва с поне две евро повече, отколкото само преди година. Прясното и киселото мляко са с 50% по-скъпи от преди. Повечето видове хляб са скочили с 30%, а яйцата - с 28%. Дори и популярното гръцко сирене Фета струва над 12 евро за килограм – с 3 до 4 евро повече, отколкото преди половин година. "В супермаркета се чувствам като бедняк", казва Петрополу. Тя одобрява работата на премиера Кириакос Мицотакис,но когато чуе по телевизията лозунгите му за гръцките успехи, Анна се ядосва: "Явно живея в някоя друга държава", казва тя. Мицотакис, от своя страна, е убеден в икономическия успех на страната си: "Гърция в момента е една от най-бързо растящите икономики в Европа, с нарастваща заетост, по-ниско неравенство и подобрени обществени финанси", каза той на шефката на Европейската централна банка Кристин Лагард в Атина миналата седмица. "Оставането ни в еврозоната не бе лесно, но развитието в Гърция несъмнено е една история на успеха", заяви Мицотакис. Само че Анна Петрополу не може да усети тази история на успеха. Дълго време е чакала да получи увеличение на заплатата си, но допълнителните пари сега са изядени от гигантската инфлация. Според гръцката статистическа служба ЕЛСТАТ през септември 2023 г. инфлацията при хранителните стоки е била от 9,4 процента. А според Евростат гръцката инфлация се е повишила с 3,9% през октомври 2023 г. - повече отколкото в цялата еврозона. За учителката Катерина Кефала пазаруването се е превърнало в нещо много неприятно: "Купувах зеленчуци и плодове от седмичния пазар, защото всичко там е по-евтино и качеството е адекватно. Но сега дори на седмичния пазар има луксозни цени", оплаква се тя. А гръцката дума за седмичен пазар - "Laiki" - означава буквално "за хората". Статистиката доказва, че Катерина е права. През септември 2023 г. инфлацията при зеленчуците е била от 17,7%, а при плодовете - 13,9 на сто. Учителката получава близо 1100 евро на месец, но не може да разчита на по-висок доход. Парите не ѝ стигат за нищо. Оплакват се и самите търговци на пазара. Лятото бе твърде горещо, а през септември половината страна беше потопена от тежки наводнения. Това се отрази зле на реколтата. Много видове зеленчуци и плодове са станали дефицитни, а цените са скочили. Към всичко това се добавят високите цени на горивата – бензинът е скочил до 2 евро. Сега клиентите не могат да си позволят по-високите цени и купуват все по-малко. Търговците, от своя страна, не могат да си позволят повече да повишават цените и гледат как печалбите им се смаляват. Истински омагьосан кръг. Нарастващи приходи на супермаркетите От друга страна приходите на големите супермаркети растат, въпреки че клиентите се ориентират към по-евтини марки. Те обаче няма как да не купуват стоки от първа необходимост. Учителката Катерина Кефала непрекъснато следи за специални оферти. Често обаче дори и тези продукти са твърде скъпи или с много ниско качество. "Преди не блестях с организационен талант, но сега съм принудена да планирам всичко внимателно", споделя жената. Междувременно успява да разпредели покупките си по такъв начин, че да не ѝ се налага да купува в един и същи месец и нови перилни препарати, и зехтин. Подобно нещо тя не може да си позволи. Но най-големият ценови шок е при зехтина. В Гърция той е основен хранителен продукт и почти всичко се приготвя с него. От няколко месеца насам зехтинът се е превърнал в луксозна стока, а цените му скачат всяка седмица. Литър от средностатистическия зехтин, който преди година е бил 4,80 евро, сега се предлага за 10,60 евро. Или дори за 11,60 евро - в зависимост от магазина. При това става дума за зехтин от реколтата от 2022 г., а не от тазгодишната. За нея се предполага, че ще бъде още по-слаба. Затова се очакват и нови увеличения на цените до 15 евро за литър. Средностатистическото четиричленно гръцко домакинство употребява по около 60 литра зехтин на година. Правителството знае, че гърците са сериозно разтревожени от растящите цени и се опитва да им противодейства - но с твърде скромен успех. За да помогне на потребителите, кабинетът въведе система за информация за цените на общо 51 основни продукта в т.нар. потребителска кошница – ориз, мляко, кисело мляко, спагети, брашно, тоалетна хартия, сапун и други. Гръцкото министерство на икономиката изпраща на супермаркетите списъка с въпросните стоки. След това магазините са длъжни да отбележат най-ниската цена за всеки един от тези продукти и да информират на видно място за нея. Мярката е задължителна за всички вериги супермаркети с оборот от над 90 млн. евро. |
Зареждане! Моля, изчакайте ...
Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!
ИЗПРАТИ НОВИНА
Виж още:
Обновен и модерен Lidl отвори врати в Благоевград
14:27 / 04.11.2024
Тита иска във "Вип брадър"
20:15 / 03.11.2024
Турска звезда посетил тайно Азис
15:52 / 04.11.2024
Меган Маркъл копира от най-добрите
16:54 / 04.11.2024
Експерт каза от какви търговски трикове да се пазим за Черния петък
09:45 / 03.11.2024
Ръст на тежките катастрофи в Кюстендилско
11:02 / 03.11.2024
Актуални теми
Абонамент
Анкета
ЗА НАС:
За контакти:
тел.: 0886 49 49 24
novini@blagoevgrad24.bg
©2009 - CurrentCopyrightYear Медия груп 24 ООД. Blagoevgrad24.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от Blagoevgrad24.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни (обновени). Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в Blagoevgrad24.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Статистика: