© Blagoevgrad24.bg | | Петък да бъде почивен ден за гимназисти с отличен успех. Това предложи десетокласничката Мариела Богданова от ПМГ "Яне Сандански" в Гоце Делчев в рамките на Фестивала за идеи на млади таланти, организиран от международната фондация "Комунитас". Предложението подкрепиха всички стипендианти от фондацията, както и образователни експерти, участващи активно в експертните срещи за нов график към МОМН. "Идеята ми е петък да е почивен ден за всички ученици с успех над "Много добър 5". Така те ще могат да се посветят на своите интереси и таланти", обясни пред "Монитор" Мариела Богданова. Според нея цялата учебна програма стимулира учене под формулата "така трябва", но системата не дава възможност на учениците да посветят време за развиване на талант. Графикът с един почивен ден да действа в гимназиите след 9-и клас, когато учениците са наясно каква ще е бъдещата им професионална реализация.
Докато в петък почиват отличниците, в гимназиите по-слабите ще изглаждат пропуските в уроците, предлага Мариела Богданова. "Системата обаче няма да е константна. Веднага щом успехът падне под 5, петък отново става учебен ден", подчерта десетокласничката. Целта е заради почивния ден слабите да имат стимул за залягане над уроците, а отличниците да не се отпускат.
Идеята получи подкрепа и от образователни експерти: "Проектът е много нестандартен и поставя важни въпроси за образователната система. В случая допълнителният ден почивка ще мотивира учениците да учат, а няма да ги санкционира. Вече няма всички да маршируват под един строй", коментира Юрий Анджекарски, председател на сдружение "Професионален форум за образование". Той смята за по-удачно вместо фиксиран ден петък, почивката да е в ден по избор за конкретния изявен ученик. "Така графикът ще е съобразен с индивидуалния ден за странични занимания по спорт, изкуство и наука", обоснова се експертът.
Анджекарски предлага да се въведе портфолио при отличниците. Това ще е нов бележник за специалните постижения на талантите извън стандартните училищни часове. "Учителите ще следят портфолиото и така ще контролират развитието и дисциплината на отличниците в почивния ден", обясни Анджекарски и заключи: "Така ще въведем позитивна педагогика, която да отчита върховите постижения, а не само да брои неуспехите и забележките."
Източник: в. "Монитор" |